نگاه دانشجویی

این وبلاگ پایگاهی است برای انعکاس فعالیتهای فرهنگی، علمی وسیاسی

نگاه دانشجویی

این وبلاگ پایگاهی است برای انعکاس فعالیتهای فرهنگی، علمی وسیاسی

این وبلاگ پایگاهی است برای انعکاس فعالیتهای فرهنگی علمی وسیاسی

پیام های کوتاه
پیوندها

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۶
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بشیریه در فصل مقدماتی کتاب به معرفی موج جدید در نظریه های گذار به دموکراسی می پردازد. او ابتدا نظری اجمالی به نظریه های قدیمی تر و کلاسیک دموکراتیزاسیون می نماید. این نظریه ها که بیشتر به مکتب نوسازی تعلق دارند نگاهشان به دموکراتیزاسیون ساختاری است. معروف ترینِ این نظریه ها که نظریۀ سیمور مارتین لیپست است، به عنوان نمونه، میان دموکراتیزاسیون و توسعۀ اقتصادی رابطۀ همبستگی نیرومندی می بیند و حصول توسعۀ اقتصادی را پیش شرط استقرار دموکراسی می داند.

در مقابل این دسته از نظریات، موج جدید نظریات نه ساختارگرایانه که کنش گرایانه اند، و تاکید بیشتر را بر کارگزاران سیاسی و اجتماعی می نهند. بشیریه این نظریات را نیز به دو دسته تقسیم می کند: دستۀ اول مانند برینگتون مور، گوران تربورن، و پرزورسکی به تعبیر نویسنده کارگزار اصلی دموکراتیزاسیون را طبقات اجتماعی می دانند؛ و دستۀ دوم مثل نظریۀ برتن و دیگران، و لری دیاموند و خوآن لینز، نخبگان سیاسی را بازیگران اصلی وضعیت گذار می دانند. نویسنده سپس ساموئل هانتینگتون را در مقام تحلیل گری به میان می آورد که سعی کرده این دو دسته از نظریات را با یکدیگر تلفیق کند، و هم بر نخبگان سیاسی و هم بر طبقۀ متوسط انگشت نهد. با این حال، چنان که بشیریه نیز تاکید می کند در موج جدیدِ نظریات بیشترین تاکید همانا بر نقش نخبگان سیاسی قرار دارد، و دموکراتیزاسیون محصول تعامل استراتژیک و مصالحۀ نخبگان سیاسی دانسته می شود.

خلاصه کتاب گذار به دموکراسی. حسین بشیریه . 

دیباچه

ساموئل هانتینگتون ،سه موج دموکراسی را معرفی نموده است .(در هر مرحله از امواج پیاپی دموکراسی تحولاتی مشخص در دوره زمانی معین در داخل نظام های سیاسی گوناگون در جهت پیشرفت فرآیندهای دموکراتیک رخ داده است.)  ص ۷ این سه موج تحولات دموکراتیک گرایی عبارتند از :

  • موج اول: از ۱۸۲۸ تا ۱۹۲۶
  • موج دوم از ۱۹۲۶ تا ۱۹۷۵
  • موج سوم از ۱۹۷۴ به بعد

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۶
ارديبهشت

خلاصه کتاب تأملی در مدرنیته ایرانی‌ نوشته علی میرسپاسی‌

 

(بحثی درباره گفتمانهای روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران)

ژوئن 24, 2018 mohsenjoseph دسته‌بندی نشده

 

 

این کتاب در هفت فصل نوشته شده، هفت فصلی که کلیات و جزییات آن به شکلی دقیق و حساب شده نوشته اند تا سیر تدریجی حرکت کتاب رو به جلو سازگار با منطق درونی این بحث و فهم بهتر مخاطب باشد. در فصل نخست به روایت های غربی مدرنیته پرداخته شده است، در این فصل نویسنده می کوشد تصویری از روایت اروپامدار مدرنیته ارائه کند و همچنین به جریان هایی که به استحکام این روایت پرداخته و کوشیده جوامع دیگر را بیرون از ساحت مدرنیته قرار دهند، بپردازد. روشنفکری مشروطه عنوان فصل دوم کتاب است در این فصل به رویارویی روشنفکران مشروطه و تلقی آن ها از تجدد پرداخته شده و شرح سازگاری حاصل از تسلیم آن ها در برابر مدرنیته اروپایی روایت می شود. در فصل سوم با عنوان بحران سکولاریسم و خیزش اسلامی ، پا به دوران پهلوی اول و دوم می گذاریم با پذیرش مدرنیته از سوی حکومت، بی اعتنایی آن ها به خواست سنتی و مذهبی مردم و تلاش توأم با خشونت آن ها برای مدرن کردن سریع مردم و سیاست آمرانه مدرنیته از بالا روبه رو می شویم. سیاستی که در بلندمدت حاصلی جز رجعت دوباره به سنت ها و ارزش های ناسازگار با مدرنیته از سوی مردم و روشنفکران ندارد. فصل چهارم با عنوان اسلام در برابر ایدئولوژی حکایت بازگشت به خویشتن است که در قالب گفتمان چهره هایی چون دکتر علی شریعتی و جلال آل احمد مطرح شده و جریان تبدیل روحانیت سنتی به روحانیت سیاسی بررسی می شود. ماجرایی که نهایتاً به خیزش مردم و سرنگونی حکومت پهلوی می انجامد. در فصل پنجم با عنوان متفکران آلمان و فرهنگ مدرنیته ، نویسنده نمونه اروپایی مدرنیته آمرانه و از بالا و گفتمان بازگشت به اصل را در کشور آلمان مطرح و موردبررسی قرار می دهد. در فصل ششم با عنوان تراژدی چپ ایرانی ، مروری شده بر تاریخ حرکت های چپ گرایانه در ایران و ماجرای قربانی شدن جریان چپ ایرانی به دلیل درک غلطی که از مدرنیزاسیون داشتند و سرانجام در فصل هفتم با عنوان مدرنیته زمانه ما ، مؤلف طی گفتگوهایی با برخی اسلام گرایان جدید و قدیم به امکان تحقق دموکراسی سکولاریستی در ایران پرداخته است. بحث مدرنیته در ایران بحثی به غایت کلیدی و مهم برای درک درست تغییر و تحولات بسیار زیاد جامعه ایرانی در صد و پنجاه سال اخیر است، برای رازگشایی از عقب ماندن ما و پیش رفتن غرب؛ و کتاب تأملی در مدرنیته ایرانی یکی از عمیق ترین پژوهش ها درزمینه ی این امر مهم.

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۶
ارديبهشت

بررسی و نقدکتاب روشنفکران و دولت در ایران؛ سیاست، گفتار و تنگنای اصالت

 

مریم منصوری در مصاحبه با حسن فشارکی

 

 

بررسی و نقدکتاب «روشنفکران و دولت در ایران؛ سیاست، گفتار و تنگنای اصالت»

 

اشاره :

 

کتاب «روشنفکران و دولت در ایران؛ سیاست، گفتار و تنگنای اصالت» نوشته نگین نبوی، با ترجمه حسن فشارکی از سوی نشر شیرازه منتشر شده است. این کتاب در سال 1388 در نشر پردیس دانش منتشر شده بود. روایت تغییری مهم و اساسی در اندیشه روشنفکران ایران در فاصله دهه 1320 تا سال‌هایی که به انقلاب 1357 انجامید.

 

 در این کتاب بررسی شده است. چگونگی این تغییر و نتایج آن بر فضای فکری و سیاسی کشور با رجوع به نوشته‌هایی بررسی شده است که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران قرار گرفته‌اند. با حسن فشارکی، مترجم، درباره این کتاب و دوره تاریخی مورد بحث آن گفت‌وگویی داشته‌ایم که در پی می‌‌آید:

 

روشنفکران سطحی، ذهن مردم را به فساد می‌کشند

امروز بعضی‌ها یادشان رفته که در دوره پهلوی چه تبعیض‌هایی بود و چه ظلم‌هایی می‌شد

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۶
ارديبهشت

«ذهنیت با واسطه» 1396/2/7

روزنامه ایران

1- هرچه بیشتر مساله مدرنیته در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد به برداشت‌های تازه‌تری از آن می‌رسیم. کتاب فرزین وحدت نمونه‌ای از برداشت‌های تازه است. او با طرح مبانی اندیشگی و نشان دادن برخی تحولات در مبانی نظری و دینی معاصر، فرایند تحقق نسبی ذهنیت مدرن را در اندیشه ایرانی دنبال کرده است. این فرایند که نویسنده آن را «انقلاب ذهنیت» می‌نامد از نیمه دوم قرن نوزدهم آغاز گشته و هنوز هم ادامه دارد. اندیشه دینی هم به نوبه خود در این تحول سهیم بوده است. 

2- در فصل آغازین کتاب، نویسنده سرشت مدرنیته را شرح می‌دهد. به نظر او مدرنیته در ایران دچار همان تناقضی است که مدرنیته غربی از همان بدو پیدایش از آن رنج می‌برده است. این تناقض به ذات و سرشت مدرنیته

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۶
ارديبهشت

به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطه؛

هزارتوی مشروطه ایرانی

هزارتوی مشروطه ایرانی

تهران- ایرنا- صدور فرمان مشروطیت در ایران به همت مردم، علما و روشنفکرانی انجام گرفت که هرکدام از آنها به فراخور آگاهی که داشتند وارد این عرصه شده بودند. از این رو با تمام ناملایمات وفراز و فرودهایی که داشت توانست پس از سالیان طولانی نابرابری و پایمال شدن حقوق مردم؛ مفاهیمی همچون دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی را به عنوان اصلی ترین مطالبه سیاسی و اجتماعی مطرح کند.

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۵
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه کتاب سرمایه داری در عصر جهانی شدن . سمیر امین

سمیر امین، اقتصاددان و نظریه پرداز مصری، در سال ۱۹۳۱ در مصر متولد شد و در سال ۱۹۷۱ دکترایش را در رشته اقتصاد در پاریس دریافت کرد. او مشاور اقتصادی برخی کشورهای جهان سوم و مدیر یونیتار UNITAR، مؤسسه پژوهشی سازمان ملل متحد بود. پدر سمیر مصری و مادرش فرانسوی بود و هر دو آن‌ها پزشک بودند. او بیشتر جوانی و کودکی خود را در پورت سعید گذراند و و در یک مدرسه‌ی فرانسه‌زبان درس خواند. از ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۷ در پاریس دانشجو بود و دیپلم علوم سیاسی را در ۱۹۵۲ گرفت و بعد آمار و اقتصاد خواند. با آمدن به فرانسه امین به حزب کمونیست فرانسه پیوست.اما سپس از مارکسیسم شوروی فاصله گرفت.

در ۱۹۵۷ پایان‌نامه‌ی دکترایش را باراهنمایی فرانسوا پرو تحت عنوان اولیه‌ی «سرچشمه‌های عقب‌ماندگی: انباشت سرمایه در مقیاس جهانی» به پایان رساند. عنوان پایان‌نامه‌ی وی سپس به «پی‌آمدهای ساختاری ادغام بین‌المللی اقتصادی‌های پیشاسرمایه‌داری…» تغییر کرد.

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۵
ارديبهشت

سوالات مربوط به کتاب امپراطوری (مایکل هارت وآنتنیو نگری)

استاد دکتر دانش نیا

۱- مفهوم زیست جهان   مربوط به کدام اندیشمند است(life world?) ؟

 

۲-نگری و هارت چه چیزی را ازپسامدرنیسم وام گرفته اند؟

 

۳- تفاوت آنها با پسامدرن ها چیست؟

 

۴- نسبت اندیشه نگری و هارت با انتقادی ها چیست؟

 

۵- جایگاه و کارکرد تکنولوزی در اندیشه نگری و هارت چیست؟

 

۶- تقسیم کار جهانی در اندیشه آنان داریم یا خیر؟

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۵
ارديبهشت

سوالات مربوط به کتاب راه بردگی جان هایک

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 آزادی فردی/منافع جمعی

 

روش رقابت بازار/جمع گرایی و برنامه ریزی جمعی

 

خاستگاه فکری هایک در نگارش کتاب راه بردگی چیست؟

 

مساله هایک در کتاب خود چه بوده؟

 

رابطه سیستم برنامه ریزی جمعی و شکل گیری ساختار محدود کننده انسان ها و به بردگی کشانده انها در اندیشه هایک چگونه است؟

 

مشکل اصلی سیستم برنامه ریزی جمعی از نظر هایک چیست؟

 

تناقض اصلی سوسیالیسم در اندیشه هایک چیست؟

 

رابطه سیستم برنامه ریزی جمعی،‌دولت گرایی دراقتصاد و بی ثباتی سیاسی و نارضایتی بالا در الگوهای متمکرز چیست و چگونه است؟

 

وجهه اشتراک و افتراق سوسیالیسم و دموکراسی در اندیشه هایک چیست؟

 

جمع گرایی و فردگرایی دو نوع روش و ابزار دستیابی به اهداف هستند. و مشکل از نظر هایک در همین ابزارها و روش تعقیب اهداف است.

برنامه ریزی نهایتا به کنترل و محدود سازی می انجامد یا به اصطلاح به بردگی می انجامد نه آزادی.

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۵
ارديبهشت

سوالات و خلاصه بحث پسا توسعه

1-فرجام عقلانیت و توسعه در گفتمان پسا توسعه چگونه است؟

2-نسبت پساتوسعه با نظریه و عمل توسعه چیست؟

3-آیا پساتوسعه نظریه ای در باب توسعه محسوب می شود یا خیر؟

4-رویکرد پساتوسعه نسبت به تغییر چیست؟

5- پسا توسعه در باب سازمان ها و نهادهای مدرن از جمله دولت/بازار/ و نهاد علم چه تحلیل و موضعی دارد؟

6-جایگزین های پساتوسعه برای نهادهای یاد شده به عنوان متولیان توسعه چیست؟

7- آیا پسا توسعه یک نظریه است یا فقط تناقض های توسعه را مطرح می کند؟

8- مشکل چه چیزی هست رابطه علی معلولی چیست نه اینکه مشکل چه با ید کرد. در کشف هم موفق نبوده ایم و بعد مدل والگوی فرانسوی و چینی چه باید باشد؟

 

خلاصه مباحث پسا توسعه

جامعه را نباید رها کرد. به تبیری باید از جامعه دفاع کرد.

به نظر من علیرغم همه بحث ها کماکان وجود و حضور دولت بسیار حیاتی است در پیش برد مقوله ت توسعه . مساله در نحوه طراحی و اجرای توسعه است تا نفی مقوله توسعه و مهم ترین کنشگر آن یعنی دولت.

اینکه چه الگوی از مواجهه دولت/بازار و جامعه محلی می تواند به توانمندی انسان و رفع  تواند به رفع نیازهای انسان بینجامد مساله این است

اینکه اولا بیش از هر چیز به نیازهای انسانی تمرکز کنیم و دوم بر الگوها و راهبردهای مناسب کشف نیازها و تحقق انها

آیا پسا توسعه یک نظریه است یا فقط تناقض های توسعه را مطرح می کند. ظرفیت نیروهای غیر دولت نظام های محلی دانش مردمی و فقط نگاههای کارشناسی و تحلیل یا نیازهای انسانی ومحلی

پسا توسعه نباید ضد دولت باشد و این ضد دولتی بودن جز ضعف های پساتوسعه ای است.

تمرکز بر الگوها و تغییر مهم است و فواید توسعه را هم در نظر بگیرد اختلاف پسا توسعه با پست مدرنیسم است.

رویکردهای بیشتر به فرهنگ وتفاوت محلی توجه می کنند اما نباید به ضدیت با انباشت وتجربه علمی یشر تبدیل شود.

مشکل چه چیزی هست رابطه علی معلولی چیست نه اینکه مشکل چه با ید کرد. در کشف هم موفق نبوده ایم و بعد مدل والگوی فرانسوی و چینی چه باید باشد؟

مشکلات توسعه ،تفکیک است تفکیک اقتصاد از جامعهْ سیاست از اقتصاد

کتاب پسا توسعه آرام ضیایی

این کتاب نه پسا توسعه را دارویی برای درمان امراض معرفی می کند و نه آن را به عنوان آخرین مأمن وحشی های نجیب رد می کند.

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی
۲۵
ارديبهشت

سوالات جلسه کلاس شمال جنوب دکتر دانش نیا - بررسی و تحلیل کتاب دگرگونی بزرگ

۱- منظور از پولانی اقتصاد دان تاریخی است چیست؟

۲-یا اینکه می گوییم پولانی به تاریخ اقتصاد جهانی پرداخته یعنی چه؟

۳-مسأله پولانی چیست؟

۴-آیا مسدله پولانی توضیح شرایط اقتصادی جامعه زمان خود است؟

۵-پرسش اصلی کتاب است این است که چرا تمدن بزرگ قرن نوزدهم در دهه های آغاز قرن 20 فروپاشید یا دچار گسست شد؟

۶-هر کدام از مفاهیم اصلی پولانی در کتاب دگرگونی بزرگ چه توضیح وتوحیهی دارد؟: بازار خود تنظیم گر. حک شدگی. فک شدکی. جنبش مضاعف. کالایی شدن. جامعه بازاری. دگرگونی بزرگ. انسان شناسی اقتصادی .کالاهای موهوم.

۷-ارتباط ترامپیسم و دگرگونی بزرگ چیست؟ ترامپ از اقتصاد بازار دفاع کرده یا از جامعه در مقابل اقتصاد جهانی و جهانی سازی؟

8- سامان فکری پولانی را در قالب کدام رشته و رهیافت می توان جای داد؟ آیا وی یک جامعه شناس است/ اقتصاددان است/ رویکرد اقتصاد سیاسی دااریافت قرار می گرد؟

9- مفاهیم اساسی اندیشه پولانی در تشریح قبض و بسط تحولات سیستم سرمایه داری کدامند؟

10-خاستگاه تکوین اندیشه پولانی در کتاب یاد شده چیست؟

11-نسبت جامعه/ دولت و بازار در اندیشه پولانی چگونه است؟

12-پروژه فکری پولانی برای برون رفت از بحران های اقتصادی اجتماعی نظام سرمایه داری چیست و در قالب کدام رهیافت به امکان یا امتناع فرارفتن از وضع موجود می توان اندیشه وی را تحلیل کرد؟

 

13-نسبت اندیشه پولانی با الگوی حاکم بر سازماندهی اقتصادی اجتماعی  جامعه بشری در حال حاضر یا به عبارتی وضعیت جهانی شدن اقتصاد و بحران های ساختاری موجود در اقتصاد سیاسی جهانی چیست؟

14-نسبت اندیشه پولانی با مارکس تفوت وشباهت های آن چیست؟ انقلاب، طبقات ، نقش دولت، حرکت تکاملی یا ارتجاعی

 

15- نسبت اندیشه و الگویپیشنهادی پولانی با رویکرد و تجربه کینزیسم و نیز هایک و فریدمنیسم چیست؟

 

16- مقوله اخلاق و فرهنگ در مفصل بندی فکری پولانی چیست؟

 

17- متفکران اصلی الهام بخش پولانی کیانند؟

 

18- نسبت اندیشه پولانی با گرامشی و پولانزاس چگونه است؟

 

19- نقاط قوت نظریه پولانی در کتاب دگرگونی بزرگ؟

 

20- نقاط ضعف و کاستی ها یا تناقضات نظری پولانی؟

21- نسبت اندیشه پولانی یا کاربرد آن با اندیشه ها و آراء موجود در عرصه اقتصاد سیاسی اسلامی چیست و چه استفاده ای از مبانی فکری وی برای فهم و احیانا اراه راهکار در مواجهه با چالش های اقتصادی سیاسی و فرهنگی جاد در جامعه ما چگونه است؟

22- آیا پولانی طرفدار دخالت دولت در اقتصاد است؟

نظم خودجوش بازار در بوته‌ی نقد

محمد مالجو

«کارل پولانی» گرچه قریب به نیم قرن است که از مرگش می‌گذرد، یکی از متفکرانی است که امروزه به لحاظ فکری در خط مقدم جبهه‌ی مقابله با اندیشه‌ی لیبرالیسم اقتصادی و نولیبرالیسم ایستاده است.* من، در بحث امروز، چنین ادعایی را محض نمونه از رهگذر تکیه بر بخش کوچک اما مهمی از ایده‌­های پولانی محرز خواهم کرد. در این بحث از آرای پولانی استفاده خواهم کرد تا یکی از افسانه‌­هایی را به تیغ نقد بکشم که هم در سطح جهانی و هم در افکار عمومی ایران به جامه‌ی نوعی حقیقت تاریخی ملبس شده است، آن‌­هم از رهگذر تلاش‌­های موفقیت‌­آمیز روشنفکران ارگانیک دست‌­راستی. اشاره­‌ام به افسانه‌ی خودجوش و خودانگیخته بودن نظام بازار است، ایده‌ی غیرتاریخی و ساده­‌لوحانه‌­ای که با موفقیت به خورد افکار عمومی تحصیل‌­کردگان‌­مان در ایران نیز داده شده است.

  • دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی